At jeg ofte kommer for sent i seng, er noget min nørklekurv må bære skylden for.

fredag den 18. april 2008

Karklude-opskrift

Nu har jeg fået et par forespørgsler på mine hjemmestrikkede karklude. Så her kommer opskriften:

Til en karklud på 23 x 28 cm. har jeg brugt 1 ngl. Florida (Føtex). 50% bomuld og 50% akryl. Løbelængde 150 m pr. 50 gr.
100% bomuld kan også bruges, men karkluden vil komme til at virke mere "tung" og bruge længere tid på at tørre.

Mønstret består af 2 p som gentages til nøglet er strikket op.

Slå 71 m op på p 3½.

1. p: 1 vr, 1r gentages pinden ud.

2. p: r hele pinden.

Fortsat til du har garn nok tilbage til aflukning. For at få den pæneste kant lukkes der er på p 1 i rib. Så ruller den ikke som hvis man lukker af i glat.

God fornøjelse derude :-)

12 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Githa!
Skønne karklude, som jeg gerne vil "låne" mønsteret til.
Dit SuperKarla sjal ser rigtig dejligt ud, man bliver i godt humør af at se på farven.
K.h. Hanne, Randers

enaj sagde ...

Hjemmestrikkede karklude og for den sags skyld vaskeklude er super duper. Min mor har strikket karklude i al den tid jeg kan huske og vi bruger aldrig andet.
Måske jeg selv skulle tage og prøve. Jeg takker ihvertfald for opskriften.

lailahedam sagde ...

Hej Githa
Jeg har nuppet opskriften, jeg ved ikke endnu om jeg kommer til at bruge den, men så har jeg den i hvert fald, hvis jeg skulle få en karkludedille.
Med strikkehilsen
Laila Hedam Tranekær

Christa sagde ...

Hej Githa!
Dine karklude ser super ud. For mig vil de være gode at have som "Bilstrikketøj" ;-) altså - når jeg ikke selv sidder ved rattet ;-) Jeg snupper derfor en kopi! TAK!!

LiseStrik sagde ...

Tak Githa
Jeg nupper lige opskriften til det garn jeg har på lager. Nu vil jeg også strikke klude til køkken og bad. :-))
KH Lise
og hvis jeg ikke har sagt det, så er jeg vil med farver og sammensætning på dit Super Karla :)

Jette sagde ...

Det var et sødt mønster og meget enkelt, det kan da være at jeg får brug for opskriften en dag, så den er gemt. Dine farver er ganske rigtig sommerhyggelige...

draagtsor sagde ...

Hejsa

nemt mønster, det snupper jeg også lige..det passer til alt det bomuldsgarn der er i gemmerne

dorthe sagde ...

Hadde noen rester av bomullsgarn og måtte jo sette igang med slike oppvask kluter:) tror jammen jeg strikker noen køkkenhåndklær i samme oppskrift:)tusind takk for tips og oppskrift:)

hilsen dorthe,Norge.
http://strikkepinnenskosekrok.info

Githa sagde ...

Velbekomme alle sammen.

Synes det er sjovt andre har lyst til at strikke dem :-)
Og så glæder jeg mig da til at se rundt omkring på diverse blogs ;-)

Hilsen Githa

Charlotte Illum Larsen sagde ...

Jeg manglede lidt "sl� hovedet fra" strik til et formel1 l�b.. og det blev din fantastiske opskrift - den er da bare mere en supergod og nem... tusind tak fordi du delte. Hilsner fra �r�

githa sagde ...

Hej Navnesøster ...jeg har "nuppet" en kopi af din karkludeopskrift ...Sjovt at se , der er flere der hedder Githa , har ikke mødt særlig mange ....hej fra githa

sonja jønsson sagde ...

Dejlig side du her har,tak for kik hilsen sonja hjemmeside: www.muttis-strikkehule.dk